NMvW



Zoekresultaat





1 treffers gevonden | ga naar nr.  

Escher meets Islamic art

2013-07-11/2014-01-05




Eschers grafiek is wereldberoemd, maar de invloed van islamitische kunst op zijn werk is niet zo bekend. De tentoonstelling 'Escher meets Islamic art' bracht deze invloed in beeld. Zo werd duidelijk hoe de reizen die Escher in 1922 en 1936 naar het Alhambra in Spanje maakte, zijn werk voorgoed veranderde. Topstukken uit het Victoria & Albert Museum (Londen) werden getoond naast de mooiste voorbeelden van Eschers grafiek uit de collecties van het Gemeentemuseum Den Haag en de M.C. Escher Foundation.

De Nederlandse grafisch kunstenaar M.C. Escher (1898 – 1972) is wereldwijd bekend en geliefd om zijn vlakvullende patronen en bouwwerken met een onnavolgbare dieptewerking. Eschers fascinatie voor geometrische patronen kreeg een belangrijke impuls tijdens twee reizen in 1922 en 1936 naar Zuid-Spanje waar hij het Alhambra in Granada bezocht. De eindeloze herhaling en regelmaat waarmee de patronen hele muren vulden, intrigeerden hem. Met herkenbare dier- en mensfiguren maakte hij later zijn eigen, variaties op deze patronen die hij in Spanje had ontdekt en gekopieerd. Hij verdiepte zich in wiskundige publicaties over patroonvorming, rasters en symmetrie, die hij eerst in studies en later in zijn grafiek toepaste. Zo ontstond Escheriaanse ‘wiskundekunst’ zoals wij die vandaag de dag kennen.

Van Escher waren in de tentoonstelling wereldberoemde werken te zien zoals de Metamorphose I, II en III, maar ook minder bekende opdrachten zoals het pakpapier dat hij voor De Bijenkorf ontwierp. Op het gebied van islamitische kunst werden topstukken getoond zoals een 14de-eeuws bronzen kistje en Indiase miniatuurschilderingen uit de collectie van het Victoria & Albert Museum. Deze voorwerpen zijn niet per definitie religieus van aard. Integendeel, meestal gaat het om voorwerpen die in een niet-religieuze omgeving zijn gebruikt. Ze zijn afkomstig uit een groot gebied dat zich grofweg uitstrekt van Spanje tot India.

In de tentoonstelling vormden Eschers bezoeken aan het Alhambra het startpunt voor een vergelijking tussen zijn oeuvre en de islamitische kunst. De graficus kopieerde alleen islamitische kunst in het Alhambra. De meeste voorwerpen in het Tropenmuseum heeft hij dan ook nooit gezien. Toch zijn er veel overeenkomsten te vinden, omdat beide dezelfde mathematische patronen als uitgangspunt hebben.

Eén op één vergelijkingen van werken uit beide kunstvormen onthulden onderliggende overeenkomsten in vorm en stijl. Digitale animaties en werktekeningen toonden de opvallend vergelijkbare wiskundige basis, structuur en opbouw van de werken. Met behulp van interactieve onderdelen als digitaal tekenen en hands-on puzzelen ontdekten en herkenden bezoekers al doende wat de basis van en de overeenkomst tussen zulke verschillende kunstwerken is. Zij ervoeren hoe bijzonder deze ontmoeting tussen islamitische en Europese kunst is.

De tentoonstelling was een samenwerking tussen Tropenmuseum, de M.C. Escher Foundation en Escher in Het Paleis
Een tentoonstelling met hetzelfde thema was te zien in Escher in Het Paleis te Den Haag. De twee tentoonstellingen Escher & Schatten uit de Islam en Escher Meets Islamic Art in Den Haag en Amsterdam waren qua concept gelijk, maar in uitwerking verschillend.

Bij de tentoonstellingen verscheen een catalogus in twee talen: Escher Meets Islamic Art en Escher & Schatten uit de islam (Bussum: Thoth, 2013). De tentoonstelling Escher Meets Islamic Art in het Tropenmuseum werd mede gefinancierd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Mondriaan Fonds.


duurzame link naar dit object  


   

NMvW