NMvW



Zoekresultaat





1 treffers gevonden | ga naar nr.  

Onverwachte ontmoetingen: verborgen verhalen uit eigen collectie

2012-11-30/2013-08-26




Steeds ontmoeten twee objecten elkaar: kunst, popular art, gebruiksvoorwerpen, objecten die worden gebruikt bij rituelen, soms triviale en soms uiterst kostbare dingen. Ze zijn in de tentoonstelling tot elkaar veroordeeld. Wat voor verhaal vertellen ze gezamenlijk? Bijvoorbeeld over de wereld van toen en nu, beeldvorming en ontmoetingen tussen culturen?

U komt 55 ontmoetingen tussen voorwerpen tegen in de tentoonstelling. Verdeeld over zeven thema's geven de ontmoetingen in alle diversiteit een beeld van wat het Tropenmuseum in zijn woelige geschiedenis, van de 19e naar de 21ste eeuw, heeft beleefd, bedacht en verzameld, en daarmee ook een beeld van wat Nederland bindt met de rest van de wereld. De thema’s zijn: Stemmen uit het verleden, Wereld van nu, Van dieren en mensen, Museale kwesties, Kijken naar de ander, Toeval? en Vorm en functie.

In de tentoonstellingscatalogs vindt u alle 55 ontmoetingen in full colour met toelichtende teksten. Twee inleidende essays gaan in op het karakter van de objecten en de opmerkelijke collectiegeschiedenis van het Tropenmuseum.

De voorwerpen krijgen alle ruimte in een rustige vormgeving met zachte kleuren, ontworpen door Maarten Spruyt en Tsur Reshef, bekend van onder meer de recente tentoonstelling Dreams of nature in het Van Gogh Museum, Fabulous Fifties, Fabulous Fashion in het Gemeentemuseum Den Haag en ROOD.

Een extra onderdeel van deze tentoonstelling wordt gevormd door de prijswinnende en opzienbarende film Episode III: Enjoy Poverty (2008) van Renzo Martens en de film By Aeroplane to Pygmy Land (1926). Deze films nemen u mee op reis; op zoek naar pygmeeën in Nieuw-Guinea en naar de effecten van ontwikkelingshulp in Congo.

Te zien van 15 februari tot en met 14 april in de Galerie van het museum.
Enjoy Poverty (2009) is een spraakmakende film van kunstenaar Renzo Martens over machtsverhoudingen tussen Europa en Afrika. Twee jaar reisde Martens door Congolese conflictgebieden. Zijn film gaat echter niet zozeer over Congo, maar over de mediabeelden van Afrika die de westerse kijker tot medelijden moeten mobiliseren. Martens’ provocerende stelling is dat die beelden van armoede niet wezenlijk anders zijn dan de koffie of olie die door westerse mogendheden en multinationals uit Afrika worden weggehaald, zonder dat de lokale bevolking daar profijt van heeft.
By Aeroplane to Pygmyland (1926) gaat net als Enjoy Poverty over kijken en bekeken worden. De film toont een Amerikaans-Nederlandse expeditie naar Nieuw-Guinea. Naast een documentair verslag was deze koloniale film een middel om een specifiek beeld van de verhoudingen tussen de westerse en niet-westerse wereld neer te zetten. Centraal in deze film dat verhaal wordt steeds opnieuw de superioriteit van de westerlingen benadrukt. Zij zijn de helden die het ‘onontgonnen’ gebied bedwingen met hun mankracht, materieel en technologie, waaronder verrekijkers, een vliegtuig en de camera. De Papoea´s worden als onwetend geportretteerd.


duurzame link naar dit object  


   

NMvW