NMvW



Zoekresultaat





1 treffers gevonden | ga naar nr.  

Inside Iran - overzichtstentoonstelling Khosrow Hassanzadeh

2006-09-21/2007-01-07




Het Tropenmuseum presenteerde een overzichtstentoonstelling van de Iraanse schilder Khosrow Hassanzadeh (1963). Het werk van Hassanzadeh geniet wereldwijde bekendheid, maar was nooit eerder in Nederland te zien geweest. Als één van de weinige in het westen succesvolle Iraanse kunstenaars kiest Hassanzadeh er bewust voor in Iran te wonen en werken. Zijn schilderijen stellen politieke en maatschappelijke ontwikkelingen in zijn vaderland centraal, onlosmakelijk verbonden met zijn persoonlijke ervaringen en visies. Zo toonde het Tropenmuseum een serie schilderijen over Hassanzadehs tijd als frontsoldaat tijdens de Iran-Irak oorlog. Deze en andere werken waren in de Parkzaal te zien.

Kunstenaar Khosrow Hassanzadeh (1963) behoort tot de meest spraakmakende kunstenaars uit Iran. Zijn Iraanse achtergrond is zijn grootste inspirator: zijn werk stelt gebeurtenissen uit de cultuur en recente geschiedenis van Iran centraal. Hassanzadeh schuwt daarbij niet om gevoelige onderwerpen aan te snijden. Thema’s die aan bod komen, zijn ondermeer de Iran-Irak oorlog, de positie van vrouwen, de recente oorlog tegen het terrorisme en de daarmee verbonden westerse beeldvorming over Iran. Samen bieden Khosrows schilderijen en zeefdrukken een persoonlijk en politiek beladen relaas van binnenuit de Iraanse samenleving.

Het werk van Khosrow Hassanzadeh omvat veel verwijzingen naar de Iraanse religieuze beeldcultuur en de beeldtaal van de staatspropaganda. Door een mix te gebruiken van grafische technieken, schilderkunst en Photoshop creëert Hassanzadeh een unieke, aan pop-art gerelateerde vormentaal om zijn visie kracht bij te zetten. Zijn eigenzinnige en kritische analyses maken hem weinig geliefd bij het Iraanse regime.

Terrorist
In het Tropenmuseum waren vijf series werken van Hassanzadeh te zien. De serie ‘Terrorist’ (2004) kwam tot stand als reactie op Bush’ verklaring dat Iran deel uitmaakt van de As van het Kwaad. Door zichzelf en zijn familie als ‘terroristen’ te portretteren bekritiseert Hassanzadeh de Westerse beeldvorming over de islamitische wereld. Het door Khosrow gebruikte medium, zeefdrukken op canvas, refereert aan de religieuze propaganda van het Iraanse regime. Door het medium over te nemen, maar er een andere inhoud aan te geven, bekritiseert Hassanzadeh zowel islamitische als westerse vormen van propaganda. De serie, die is aangekocht door het Tropenmuseum, is daarmee een onafhankelijkheidsverklaring; van het Westen èn van het islamitisch radicalisme.

De sombere serie ‘War’ (1998) over de Iran-Irak oorlog staat lijnrecht tegenover de officiële staatsvisie. Laatstgenoemde wordt gekenmerkt door kleurrijke taferelen waarin martelaren worden opgehemeld en vereerd. Maar heldendom en trots zijn ver te zoeken in Khosrows zeer persoonlijke weergave van de Iran-Irak oorlog (1980 en 1988). De oorlog waarin hij zelf meevocht als frontsoldaat en die aan circa een miljoen mensen het leven heeft gekost.

Andere series die in het museum gepresenteerd werden zijn Prostitutes, Ashura en Pahlavan. Met hun grote formaat en kleurrijke beschildering gaven de doeken een beeld van Khosrows visies en ervaringen, met onderwerpen en meningen in èn over Iran.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling verscheen een tweetalige catalogus (Engels en Farsi), getiteld ‘Tehran Studio Works - The Art of Khosrow Hassanzadeh’.


duurzame link naar dit object  


   

NMvW