NMvW



Zoekresultaat





1 treffers gevonden | ga naar nr.  

PRACHT EN KRAAL Van Madonna tot de Masaï

2006-12-15/2007-05-13




Het Tropenmuseum vertelt het verhaal van de kraal. In de tentoonstelling ‘Pracht en Kraal - van Madonna tot de Masaï’ wordt duidelijk hoe de ontwikkeling van de kraal onlosmakelijk verbonden is met die van de mens. ‘Pracht en Kraal’ toont voorbeelden van kralenkostuums uit alle tijden, van over de hele wereld. Met ondermeer een koningsgewaad uit Congo, een parka van de Noordpool en een mummie uit het Oude Egypte. Maar ook een glitterjurk van Marilyn Monroe, schoenen van Madonna en haute couture van Versace en John Galliano. Niet eerder is er een tentoonstelling gewijd aan de wereldwijde toepassing van de kraal. Een klein voorwerp, al zo’n 100.000 jaar het attribuut van de versierde mens. ‘Pracht en Kraal’ gaat dan ook vooral over mensen. Over zelfexpressie en creativiteit, identiteit en status, ijdelheid en hebzucht, macht en verleiding, maar ook over spiritualiteit, technisch vernuft en handelsgeest. De tentoonstelling laat zien hoe de kraal volken van alle continenten met elkaar in contact heeft gebracht en hoe zij elkaar beïnvloedden met de kraal als beeldtaal. ‘Beauty and the Bead’ features beaded costumes from every epoch and all corners of the earth. The exhibition reveals the evolution of the bead as an integral part of the history of mankind. The Tropenmuseum presents the story of the bead. ‘Beauty and the Bead - from Madonna to the Maasai’ reveals the evolution of the bead as an integral part of the history of mankind. ‘Beauty and the Bead’ features beaded costumes from every epoch and all corners of the earth. Among the exhibits are a royal robe from Congo, a parka from the North Pole and a mummy from Ancient Egypt. In addition, a glamorous dress worn by Marilyn Monroe, Madonna’s shoes and haute couture by Versace and John Galliano. This is the first exhibition ever to focus on beads as a worldwide phenomenon. A tiny object for about 100,000 years the supreme means of personal adornment. ‘Beauty and the Bead’ is above all about people: self-expression and creativity, identity and status, vanity and greed, power and temptation, but also spirituality, technical ingenuity and commerce. The show reveals how beads have brought peoples from different continents into contact and how they influenced each other, with beads serving as a visual language.


duurzame link naar dit object  


   

NMvW